Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

זוהי עובדה ידועה שקרוספיט וענף הרמת המשקולות קשורים אחד לשני ומחזקים אחד את השני. מצד הקרוספיט, אין פה שאלה, כאשר רפרטואר שלם של תרגילי הרמת משקולות מהווים חלק משמעותי מהשיטה, מצד הוייטליפטינג, נשמעה ההתבטאות מספר פעמים שלפיה שהקרוספיט הציל את הענף כאשר הביא תנועות מורכבות לשימוש המוני דרך הקרוספיט, שצבר תאוצה. אבל מה קורה בישראל?

בואו נתחיל בסקר קצר, כמה מכם שמעו על ענף הרמת משקולות לפני כן בארץ? כמה מכם שקלו באמת להתאמן כמשקולנים או לפחות להכניס את אותן תנועות לשגרת אימונים שלכם?

בדיוק – לא הרבה אם לא מעטים בודדים. כמו כל ענף ספורט בארצנו שסוטה מדרך הכדורסל/כדורגל, אנו נתקלים בחור שחור בכל הקשור למידע אקוטאלי בנוגע לספורט. אפילו היום, למעט אתר אליפות אירופה שבדיוק חלפה (שהגדילה את החשיפה של הספורט) ניתן לראות "ריק" של ממש בתוצאות החיפוש בגוגל – שמחזיר אפס מידע פרקטי בנוגע לאיפה ניתן בכלל לעסוק בספורט – וזאת בנוגע לכל מקום בארץ וזה על רק קצה המזלג.

מבחינת חדשות בתחום – אתרי החדשות (באופן לא מפתיע) לא השקיעו יותר מידי בסיקור של הספורט.

בכל זאת, על סמך חיפוש ע"ב מילות מפתח בגוגל, ניתן לומר חל שיפור בעניין של הציבור בוייטליפטינג בארץ, בד ובד עם הקרוספיט:

Weightlifting-Crossfit-Israel-2014שימו לב למתאם, עם העניין בקרוספיט (בכחול) סומנה עליה מסוימת בהרמת משקולות (אדום), יתרה מכך, שימו לב שהעליה קרתה אחרי הכניסה של הקרוספיט למודעות הארצית (פחות או יותר 2011).

עם זאת, הזירה הדיגיטלית אינה היחידה, יורי דוידוב, וייטליפטר ותיק ומאמן מספר:

בצבא הייתי ספורטאי מצטיין, שאלו אותי לא מעט מאיזה ספורט אני מגיע, הייתי עונה: "וייטליפטינג". התגובה המקובלת הייתה: "מה זה חדר כושר?!".

לפי דבריו של יורי, לפני שהקרוספיט היה פעיל, נראה שחלק גדול מהוייטליפטרים הפעילים היו פעילים בספורט רק משום שעסקו בו בברית המועצות, שם כידוע הענף הוא נחלת הכלל. מעטים מהוייטליפטרים הישראלים היו "צברים" שגילו עניין אמיתי בספורט. כמו כן, הספורט היה מוגבל למספר מועדונים מצומצם, הידועים יותר מבינהם – אשדוד, מכבי תל אביב ובאר שבע. מאמני וייטליפטינג היו בעיקר מוצאים תעסוקה פנים-תחומית או בחדרי כושר כללים יותר. הערכה גסה שמה את הקהילה, טרום עליית הקרוספיט ב-300-200 משקולנים. נופ. לא הרבה בכלל.

ענף הרמת המשקולות בארץ – מה קורה עכשיו?

ראשית כל, חשוב וראוי לציין את אליפות אירופה שהתקיימה שבוע שעבר בארצנו, שחשפה את הספורט בפני המדינה קצת הרבה יותר. עוברים ושבים באזור תיכונט זכו לראות מניפים משלל מדינות ולקבל טעימה של מה זה הרמת משקולות בכלל. מאמץ האירגון כולו זכה לתשבוחות בקרב ארגון הוייטליפטינג העולמי, דבר שגרר יוזמה נרגשת מצד יו"ר איחוד הוייטליפטינג העולמי שביקש מישראל לארח את אליפות העולם לשנת 2016.

כמובן, כתוצאה מהמצב הפוליטי השברירי של המדנה שלנו האתגר טמון בהסכמה מצד מדינות שפחות אוהדות אותנו (כמו איראן שמונה מרימים בעלי שם) להגיע לישראל.

עוד תמורה מעניינת בתחום קשורה לקהילת הקרוספיט בארץ – מתחזקת מגמה של פתיחת מועדוני הרמת משקולות עצמאיים יפתח שוע בעלים ומאמן בקרוספיט חיפה מספר: "רציתי לעשות במועדון משהו בסגנון מה שנעשה בהדר יוסף -ידעתי שיש משקולנים רדומים שנוסעים עד פרדיס מחיפה בשביל הרמת משקולות.. ושבשנות ה-70 הייתה פה קבוצה מפוארת עם אלופי ארץ וייצוג באולימפיאדה שנסגרה לאור סיבות פוליטיות בעיקר יפתח השיק את הקבוצה במימון עצמי, וכעת הקבוצה מראה סימני צמיחה. פועל חיפה הרמת משקולות, מאומנת ע"י אוקסנה זלוטורובה שזכתה באליפות אירופה האחרונה במקום ה-8 (!). תוכניות עתידיות כוללות קבוצת ילדים שתיתמך ע"י אימוני קרוספיט והרמת משקולות יחד.

אכן, כפי שהבנתם מהנ"ל, קרוספיטרים ומשקולנים מתאמנים כבר תקופה ארוכה מאוד, למעשה מראשית פתיחת המקום – בקרוספיט TLV באצטדיון האתלטיקה הדר יוסף. מה שתרם לשתי הקבוצות כאשר משקולנים הרחיבו את המוכנות הכללית שלהם באמצעות קרוספיט, וקרוספיטרים השתפרו משמעותית בהרמת דברים כבדים (עוד על זה בקרוב בוידאו ביקור שלנו בקרוספיט TLV).

קרוספיט ירושלים גם כן מתהדר בקבוצת מכבי קרופיט ירושלים הרמת משקולות שנמצאת תחת השגחתו של איליה קרמר.

תוכניות דומות נרקמות להן גם בקרוספיט כפר סבא – רון כפרי, מאמן ומשקולן (עוד מלפני כניסתו לקרוספיט) מציין שהוא מאמין בהצלחת הקבוצה, וברגע שסידורים לוגיסטיים יבוצעו נראה קבוצה נוספת של משקולנים-בחסות-קרוספיטרים גם בכפר סבא.

ככל שהזמן עובר זהו נהיה יותר ויותר מחזה שבשגרה לראות בוקס שגם אם אין מועדון עצמאי שפועל לצידו, נמצא גם כן מאמן וייטליפטינג על תקן כלשהו ומעבר אימונים ומשפר ביצועים אצל אתלטים. מאמני וייטליפטינג ומתחרים רבים ושונים מוצאים תעסוקה בהדרכת וייטליטפינג בקרוספיט בינהם שוני מנדל, איליה קרמר, יורי דוידוב, דויד ליטוינוב, מייק רוזנר, פאבל קוסלובסקי ורבים אחרים.

כמו כן, בתחרויות וייטליפטינג נראה שקרוספיטרים מהווים חלק גדול ומשמעותי מאוד מסך המשתתפים – בתחרות הרמת המשקולות האחרונה של מכבי תל אביב, נרשמה נוכחות גבוהה מאוד של קרוספיטרים שבאו להפגין את כישורי הוייטליפטינג שלהם.

אז בגדול, אפשר לסכם – העתיד הוא ברזל, והרבה. אין ספק שגם בארצנו ענף הוייטליפטינג הרוויח רבות מהתפתחות הקרוספיט ונהפוכו.

לחיי הרמת דברים כבדים!

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X