Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

הנה טיפ קטן בשבילכם שכדאי לכם לנסות באימון הבא: שימו לב להבעות הפנים שלכם.

בניגוד לכותרת, לא נדבר פה על איך הבעת הפנים שלכם מנבאת בהצלחה את הסבל שלכם במהלך האימון (זה די ברור, בכל זאת). אבל כן נדבר על זווית אחרת – איך הרמזים שאתם שולחים לגוף שלכם משפיעים על האימון שלכם.

"Can't read my,
No he can't read my poker face" — Lady Gaga

עכשיו כשעברנו את השלב של הפתיח המצחיק; ניגש לעניין.

מה קורה כשאנחנו מבצעים הבעת פנים?

כפי שברור לכם, הרבה מהבעות הפנים שלנו הן רפלקסיביות ואנחנו לא נשים לב הרבה פעמים כשנעקם גבה למשמע מישהו שמתלהב מ-PR שאתם בטוחים שלא השיג, או במקרה שנדון בו: במהלך אימון, כשהמוט נלחם בכם ואתם רק רוצים לסיים עוד חזרה.

הבעות פנים גורמות לעיצבוב (העברת מסרים דרך תאי עצב) של שרירים רבים בפנים, באופן כללי ישנן שלוש קבוצות מרכזיות: השרירים האורביטליים (מקיפים את העיניים), האפיים (שולטים על האף והעור שמסביבו) והאוראליים (הקבוצה החשובה ביותר שאחראית על תנועות השפתיים, פה). באופן טבעי וכהערת צד, כמו כל פעולה כיווץ או מתיחה של שריר מצריך מהגוף מאמץ פיזי כלשהו והקצאת משאבים. שליטה על אלה כדרך אגב, היא דרך לחסוך אנרגיה.

עם זאת, ההיבט שיותר רלוונטי לנו, הוא דווקא הפסיכולגי ולא הפיזיולוגי.

הפסיכולוגיה של הבעות פנים

בגוף שלנו וספציפית במוח מתרחשים המון תהליכים שמנטרים אחר מצבנו הפיזי והמנטלי. תהליך חשוב לעניין הבעות הפנים וההשפעה שלהן על הגישה שלנו לאימון, הוא תהליך ההערכה הקוגניטיבית – בתהליך זה המוח שלנו מקבל נתונים אודות המצב הרגשי שאנחנו נמצאים בו: הפרשנות האישית שלנו (הכי חשובה), מצבנו הפיזיולוגי (טמפרטורת גוף לדוגמה), תגובה (אם בוצעה), חוויה סובייקטיבית ומחשבות ודרכי פועלה קבועות.

אפשר לראות לאן אנחנו הולכים עם זה – כפי שתיווכחו, יש מרחק קטן בין גירוי לתגובה ויש לנו מקום להשפיע על איך אנחנו מתנהגים ברוב המצבים ובפרט באמצע אימון קרוספיט קשה. לצורך העניין, אם הפנים שלכם ישדרו לחץ (תגובה) – הגוף שלכם יאסוף את אותה תגובה בתור רמז למצבכם, ויסנכרן את המערכות שלו שיתאימו למצב ולפרשנות שיצרתם למצב (אולי מחשבות כמו "קשה לי" / "זה כבד") – התוצר הוא חווית הרגש הסובייקטיבית שלכם. מן הסתם – נעדיף להרגיש כמה יותר רגועים שאפשר באמצע אימון, בכדי שנוכל לעבוד נקי ונכון.

תיאוריית הפידבק הפנימי היא זו שמהווה את ההסבר לפונקציה של הבעות פנים בהבניה של רגש – לפיה המוח שלנו לוקח את אותם סימנים פנימיים ומגביר אותם בשביל ליצור חווית רגש הסובייקטיבית מדויקת – עוד אלמנט הישרדותי שבוודאי הציל את אבותינו אי-שם בהיסטוריה (במקרים של פחד או מצוקה).

אתלטים בתחום הקרוספיט כבר מנצלים את טיפת המדע הזו לטובתם – ספציפית אנני תוריסדוטיר, מתחרה דומיננטית במשחקי הקרוספיט (בתמונת השער) שידועה בזכות החיוך שלה שמופיע ברגעים הכי פחות צפויים של אימון תחרותי קשה. חיוך יכול לגרום למוח לאותת ולגרום לשחרור נוירוטרנזמיטורים (כימקלים בפשטות, אם תרצו) כמו אנדרופינים וסרוטונין – שניהם כימקלים מרגיעים ומשפרי מצב רוח.

נמצא אישור מדעי ראשוני לכך במחקרים שנערכו, עליהם תוכלו לקרוא פה בהקשר הכללי ותר ופה בהקשר הספורטיבי.

נו, אז התחלתם לעבוד כבר על הפוקר-פייס שלכם?

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X