Register

A password will be e-mailed to you.
[adrotate group="1"]

לפני שאמשיך לכתבה עצמה, בהחלט יהיה כדאי לפתוח אותה בציטוט שישמש בתור גילוי נאות:

"It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and blood, who strives valiantly; who errs and comes short again and again; because there is not effort without error and shortcomings; but who does actually strive to do the deed; who knows the great enthusiasm, the great devotion, who spends himself in a worthy cause, who at the best knows in the end the triumph of high achievement "and who at the worst, if he fails, at least he fails while daring greatly. So that his place shall never be with those cold and timid souls who know neither victory nor defeat.

 Theodore Roosevelt –

בקצרה: מתחרים בענפי ספורט, לא משנה איזה – כבודם במקומם מונח. לא באנו חלילה לגרוע מאף אחד במאמר דעה זה.

Crossfit Invitational 2013: Team World vs. Team USA

אוקטובר 26, 2013. ריץ' פרונינג, בן סמית', ג'ייסון קאליפא, ולארי וובריל, לינדסי ולנזואלה וטליינה פורטונטו – כולם שמות מוכרים בעולם הקרוספיט התחרותי וכולם מתחרים במשחקי הקרוספיט, טסים להם לגרמניה להתחרות ראש בראש ב-Team World, צוות אתלטים אירופאי-אוסטרלי-קנדי אשר מנה שמות ידועים בעיקר הצד הנשי, עם קמיל לבלנק בזינה וסמנתה בריגס'.

בכניסה לתחרות, היה ברור מי הפייבוריט – כמובן שצוות ארה"ב שמנה אתלטים ותיקים וחזקים בעלי הישגים רבים במקצה היחידים, היה צפוי לקחת ובגדול כפי שלקח בתחרות בשנים הקודמות (עם הרכב דומה, לפחות מצד הגברים). אבל מה שקרה בפועל היה שונה לחלוטין, הצוות האמריקאי לא בדיוק תפקד כפי שצופה. מבלי לנתח מידי – נסתכל על התוצאות החד משמעיות: הפייבוריט הפסיד.

הסיבות המדויקות שבגללן הצוות האמריקאי הפסיד הן חלוקות, כאשר נאמר שאחת מהנשים בצוות הייתה פצועה, ואחרים בכלל מצאו שהסלקציה לצוות הייתה שגויה ודווקא לא נבחרו הנשים הכי חזקות לייצג את ארה"ב. אבל איך לא, עלתה השאלה מה בדיוק גרם לצוות שהיה פחות חזק באופן מובהק (האתלטים מצוות "עולם") לתפקד ל כך טוב.

"Do Great Individuals Make Great Teams?"

בתזמון מדהים עם כתיבת הטיוטא של המאמר הזה, קרוספיט פרסמו מאמר נהדר שבו נבנה מודל הסתברותי שאפשר לנסות לחזות ביצועי צוותים בתחרות ב-Crossfit Invitational 2014.  את המאמר המלא תוכלו לקרוא פה. בקצרה, מלבד העובדה שהם הצליחו לנבא בהצלחה את תוצאת התחרות, ניתן לגזור מהמאמר את המודל הנהדר שנבנה ולהבין ממנו קצת יותר בנוגע לאיך תחרויות צוותים עשויות לעבוד, והאם אתלטים אינדוידואלים חזקים בהכרח בונים צוות מנצח:

(Games Finish =  Teammate Fitness  + Other Factors (Strategy? + Chance? + Camaraderie? + Ambition?

התוצאה של המחקר הקטן הייתה שרק בין 21-25% מהדירוג של צוות אתלטים במשחקי הקרוספיט, יוחס לרמת כושר והצלחה בספורט, כאשר עד כ-75% (!) יוחסו לפקטורים האחרים – אסטרטגיה, מזל, אחווה, שאפתנות. זאת לעומת 19-44% מהדירוג של אתלט תחרותי, שיוחס לרמת הכושר האישי. "כשהגורם האחר" משחק תפקיד קטן יותר.

קרוספי_השרון_צוות

הצוות של קרוספיט השרון (צילום: דימה דורף)

גביע המועדונים 2014

נתחיל בכמה מילים על התחרות עצמה; 84 אתלטים נפגשו במבנה של 14 קבוצות מ-12 מועדונים שונים ב-31/10 באולם הספורט של תיכונט בתל-אביב. זאת הייתה אחת התחרויות היותר מושקעות בקהילה שלנו, ונהנתה מחסות רצינית מצד ריבוק, סאלספורט, ספרטה, קמפוס שייאים ורבים אחרים בארגון של קרוספיט נתניה. ישר כוח לכל הנפשות הפועלות!

אז האם אפשר לראות תימוכין של המחקר הנ"ל במציאות מלבד מה שנמצא במשחקי הקרוספיט? לעניות דעתי – כן. לא אגזים עכשיו בניתוח של כל הצוותים שהתחרו, שהרי קשה לומר שמספיק מידע נאסף בקהילת המתאמנים הקטנה שלנו ובצוותי המועדונים הלא-קבועים במיוחד. עם זאת, היה קשה שלא לשים לב לצוות האתלטים של מועדון קרוספיט השרון-פולג. אם נייחס להם את המשתמע מהנוסחה שהוצעה על-ידי קרוספיט בנוגע להצלחת צוותים, אז בטח שיש על מה לדבר!

הצוות של קרוספיט השרון פולג לא הורכב מהאתלטים הכי בולטים בתחרויות, זאת לא בכוונה לגרוע מהם חלילה (הרי כולם אתלטים בעלי יכולות מרשימות בהחלט!) אלא לומר שהשכל הישר היה מצפה שצוותים שהכלו אתלטים אשר התחרו בתחרויות גדולות יותר או שהעפילו לשלבי גמר בהן, יהיו ממוקמים גבוה יותר. והנה, בא הצוות של קרוספיט השרון, עם שני אתלטים שהתנסו ב-RFA, ו-4 אחרים שלא הופיעו שם כלל (עדיין). וקטף את המקום השני מאחורי הצוות של קרוספיט הרצליה, שחבריו ידועים ביכולות גבוהות ואפשר לומר שנכנסו (בצדק) בתור פייבוריטים לתחרות.

אז מה הגורם שאפשר להם לקטוף את המקום המכובד שאליו הגיעו? קשה לשים את האצבע בדיוק, וכנראה שללא מחקר מדוקדק – פשוט לא נדע. אבל זו יכולה להיות אחלה דוגמה לחשיבות של גורמים להצלחה שאינם קשורים לרמת הכושר של אתלטים בתחרות צוותים. ואולי כאן אפשר לחקור קצת יתר לעומק איך בונים כימיה מנצחת, אסטרטגיה מדוקדקת ומוטיבציית על אצל אתלטים שעתידים להתחרות ביחד במסגרת תחרות צוותים.

מן הסתם, שיש כאן עוד לקח – החשיבות של המשחק המנטלי – גם אצל אתלט היחיד אם זה בתחרות או פשוט באימון סטנדרטי בבוקס. קשיחות מנטלית והרגלים נכונים עדיין נמצאו כגורמים אשר מהווים מנבאי הצלחה אצל אתלט, ולא בכדי.

זהו לעתה. נשתמע בתחרויות הבאות. כל הכבוד לכל האתלטים שהשאירו הכל על המגרש באותו יום!

קרוספיט_השרון_צוות_2

הצוות של קרוספיט השרון פולג (צילום: דימה דורף)

 

קרוספיט הרצליה בתחרות גביע המודעונים בישראל

הצוות המנצח של קרוספיט הרצליה (צילום: מורן דנקנר)

 

למי שעדיין לא צפה, סרטון התחרות:

תגובות

יש לכם מה להוסיף?

X